Setiap para imam mazhab rahimahullah tidak berpegang kepada sesuatu sumber yang lain dalam mazhab
mereka melainkan al-Qur’an dan al-Sunnah Rasulullah shallallahu ‘alaihi
wasallam. Mereka juga tidak mengeluarkan apa-apa pendapat melainkan merujuk
kepada kepada dua sumber mulia tersebut. Hanya apabila timbul sesuatu persoalan
yang tidak dibahas secara terperinci oleh kedua-dua sumber tersebut, mereka
mengeluarkan pendapat berdasarkan kaedah qiyas, ijma’ dan sebagainya. Semua
kaedah ini dirumuskan berdasarkan petunjuk al-Qur’an dan al-Sunnah juga.
Tapi terkadang dikalangan umatnya yang benar-benar fanatik membenarkan seluruhnya kapada imam madzahab yang mereka anut membuat sebuah perselisihan yang mengundang pertikaian dan menjadi sebuah perceraian. Sejatinya ada keempat imam tujunannya yakni sama-sama untuk menyelesaikan dan permasalahan zaman yang semakin jauh dengan keadaan umat islamm dizaman Rasulullah. Ini yang menjadi sebuah kekeliruan.
Selain itu ada hadist yang mendukung bahwa Rasulullah pernah bersabda bahwa "Ikhtilaf didalam umatku itu Rahmat" ternya ini hadist yang harus dihati-hatikan. Karena Imam As-Subki menemukan kejanggalan didalam hadist ini. Imam As-Subki beerkata : "Aku tidak menemukan sanad hadis ini baik yang sahahih, dhaif bahkan maudu". Selain itu makna hadist ini saling bertentangan dengan al-quran tentang larangan ikhtilaf didalam QS. al-anfal 46 dan QS. Hud 118. Juga semisal perbedaan itu dianggap rahmat, dengan keta lain persatuan dan kesamaan adalah laknat.
WASIAT IMAM SYAFI'I RAHIMAHULLAH
Sesuatu sunnah daripada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam kemungkinan akan
sampai atau tidak sampai kepada seorang itu. Maka apabila sahaja aku
menghuraikan pendapatku atau merumuskan sesuatu prinsip dan pada waktu yang sama
wujud satu hadis yang sah daripada Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam yang
menerangkan sebaliknya maka pendapat yang betul itu adalah apa yang Nabi katakan
dan demikianlah juga akan menjadi pendapat aku.
Setiap hadis yang sah daripada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam adalah
juga merupakan ajaran aku walaupun engkau tidak pernah mendengarnya daripada aku
sebelum ini.
Dalam setiap isu, apabila seseorang ahli hadis itu menjumpai sebuah riwayat yang
sahih daripada Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam dan riwayat itu pula
bertentangan dengan ajaran aku maka aku menarik kembali ajaran aku yang asal
tadi sama ada pada ketika aku masih hidup atau apabila aku sudah meninggal dunia
nanti.
Apabila kamu dapati di dalam bukuku sesuatu yang bertentangan dengan hadis
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam maka berpeganglah kepada Hadis tersebut
dan tinggalkanlah apa yang telah aku katakan itu (atau tuliskan).
WASIAT ABU HANIFAH RAHIMAHULLAH
Apabila kamu dapati di dalam bukuku sesuatu yang bertentangan dengan hadis
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam maka berpeganglah kepada Hadis tersebut
dan tinggalkanlah apa yang telah aku katakan itu (atau tuliskan).
Apabila kamu dapati di dalam bukuku sesuatu yang bertentangan dengan hadis
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam maka berpeganglah kepada Hadis tersebut
dan tinggalkanlah apa yang telah aku katakan itu (atau tuliskan).
Terdapat suatu riwayat yang sahih daripada al-Imam Abu Hanifah menyebutkan
bahawa beliau telah berkata “Apabila Hadis itu sahih, itulah mazhab aku.”
Riwayat ini diceritakan daripada Ibn ‘Abd al-Barr daripada al-Imam Abu Hanifah
dan juga daripada imam-imam lainnya.
WASIAT IMAM MALIKI BIN ANAS RAHIMAHULLAH
Aku hanya manusia biasa yang mana pendapat aku mungkin benar dan mungkin salah.
Maka telitilah pendapat yang aku kemukakan. Semua pendapat yang selaras dengan
al-Qur’an dan al-Sunnah maka ambillah ia manakala yang tidak selaras dengan
al-Qur’an dan al-Sunnah, tinggalkanlah.
Tidak ada perkataan manusia selepas Nabi kecuali sama ada ianya diterima atau
ditolak, melainkan perkataan Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam.
WASIAT IMAM AHMAD BIN HANBAL RAHIMAHULLAH
Tidak ada perkataan sesiapapun melainkan boleh diterima perkataannya atau
ditolak kecuali perkataan Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam.
Pendapat al-Awza‘e, Malik dan Abu Hanifah, semuanya adalah pendapat semata-mata.
Aku melihat semuanya sama di sisiku, yang mesti jadi rujukan hanyalah sunnah
Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam.
Demikian beberapa wasiat para imam mazhab kepada umat Islam keseluruhannya. Abu
Hanifah, Malik bin Anas, al-Syafi‘e dan Ahmad bin Hanbal, secara jujur dan penuh
ketaqwaan sentiasa menekankan agar yang ditaati ialah sunnah atau hadis
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam. Daripada keterangan-keterangan para imam mazhab ini, adalah menjadi kewajipan
apabila seseorang itu menemui suatu perintah daripada Rasulullah shallallahu
‘alaihi wasallam atau mengetahuinya, untuk menerangkannya kepada sekian umat,
menasihatkan mereka dengan penuh keikhlasan dan memerintahkan mereka untuk
mengikutinya walaupun jika ia bertentangan dengan pendapat para imam mazhab atau
seseorang lain yang terkemuka.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar